Doelgroep:
groep 6
Beeldende probleemstelling
Beeldende probleemstelling
De kinderen krijgen de opdracht om het proces van
een zaadje tot bloem te verbeelden in een animatie van klei. Ze maken een
fotoserie waarbij ze beginnen met het zaadje van klei en de bloem eruit groeit.
De beeldende probleemstelling is hoe je de verschillende groeifasen van een
bloem met klei vormgeeft.
Betekenis
De opdracht gaat over ontkiemende bloemen. Dit proces komt in de lente voor, daarom past de opdracht bij het thema lente. In de lente komen allerlei verschillende bloemen zoals tulpen en krokussen uit.
Activiteiten
- Elk
tweetal krijgt een klomp klei en een sokkel. Het tweetal bedenkt eerst hoe ze
een groeiende bloem in acht foto’s weer willen geven.
-Vervolgens beginnen ze met het maken van een zaadje en fotograferen ze hun zaadje.
-Zo maken ze nog zeven momenten in de groei van de bloem van klei, die ze fotograferen.
-Vervolgens beginnen ze met het maken van een zaadje en fotograferen ze hun zaadje.
-Zo maken ze nog zeven momenten in de groei van de bloem van klei, die ze fotograferen.
Vorm
Het
beeldaspect waaraan specifiek aandacht wordt besteed is vorm. De nuance die
hierbij aan de orde komt is dat de kinderen een bloem moeten maken die steeds
groter wordt. Het beeldend doel is dat de kinderen leren wat de vormen van een
groeiende bloem zijn en hoe je deze het beste kan weergeven in fases met klei.
Materiaal
Plankje,
sokkel van klei met satéprikker, klei, fototoestel per tweetal, statief, canvas
achtergrond/decor. Eerst
krijgen de kinderen een plankje met een sokkel. Hierop vormen ze met hun klomp
klei een zaadje die ze met het fototoestel op een statief fotograferen met een
canvas achtergrond. Telkens kleien ze de stengel groter en wanneer de bloem
ontkiemt, gebruiken ze de satéprikkel om de stengel te verstevigen.
Beschouwen
- Filmpje van een Amarillis die ontkiemt:
Hoe ziet de bloem eruit als hij begint te groeien?
Wat groeit
er dan als eerst?
Wat
gebeurt er verder in de groei?
Waar zitten de bloemen in verstopt voor ze ontkomen?
En hoe komen de bloemen eruit?
Waar zitten de bloemen in verstopt voor ze ontkomen?
En hoe komen de bloemen eruit?
Voor het
filmpje vertellen we dat Pingu van klei is. We
bekijken en filmpje en vragen de kinderen achteraf: hoe denk je dat de makers
van Pingu van een kleipoppetjes een filmpje hebben gemaakt?
Werkwijze
-
Boetseren met klei
- Fotograferen
- Fotograferen
Demonstreren:
- Hoe je
een satéprikker gebruikt om de stengel te verstevigen
- Werking
fototoestel
Onderzoek
LESFASEN
|
|
Groep:
|
6
|
Organisatie
Wat moet er van tevoren worden klaargezet?
Welke
organisatievorm hanteer je m.b.t. de groepering van de kdn?
Wanneer
laat je welk beschouwingsmateriaal zien?
Hoe
komen de kids aan hun materiaal en gereedschap?
|
Bij de hand voor welk tweetal:
- Kleiplankjes
- Sokkels van klei
- Satéprikker
- Klomp klei
Voor het beschouwen:
- youtube-filmpjes geladen.
De kinderen zitten in groepjes en werken in tweetallen.
Aan het begin van de les laat ik het beschouwingsmateriaal zien: filmpjes.
De plankjes laten we de kinderen uitdelen. De sokkels en klompen klei
deel ik uit. Eén leerling van het tweetal mag een camera ophalen voorin de
klas. De statieven met canvas achtergrond staan klaar achterin de klas. De
kinderen mogen, wanneer zij een fase klaar hebben, zelf hun fotocamera op het
statief plaatsen en hun kleiwerk in het vak voor het doek. Ze maken zelf een
foto.
|
Oriëntatie
Hoe
wordt de les ingeleid?
Wat
zijn je vragen en antwoorden bij het
beschouwingsmateriaal?
Hoe
luiden de instructies waarmee je ze aan het werk zet en wat laat je daarbij
zien?
|
Als inleiding vertel ik dat ik dit weekend prachtig bloeiende bloemen
heb gezien. Ik was benieuwd naar hoe een bloem groeit en zocht een
youtube-filmpje erover op. Ik vond dit filmpje (ik laat filmpje zien).
Vragen bij filmpje
Hoe ziet de bloem eruit als hij begint te groeien? Er komt een stengeltje omhoog.
Wat groeit er dan als eerst? de stengel
Wat gebeurt er verder in de groei? De stengel wordt langer
Waar zitten de bloemen in verstopt voor ze
ontkomen? In een knop
En hoe komen de bloemen eruit? Ze vallen als het ware opzij.
Vraag bij Pingu:
Hoe denk je dat de makers van Pingu van een kleipoppetjes een filmpje
hebben gemaakt? Achter
elkaar geplaatste foto’s.
De instructie
voor de les is:
-Jullie krijgen
de opdracht om een groeiende bloem in klei weer te geven, vanaf het zaadje,
totdat er bloemen aan de bloem zijn. Je maakt van dit bloeiproces acht
verschillende foto’s. Eerst maak je bijvoorbeeld een foto van het zaadje (ik
teken het op het bord) en daarna van een sprietje (ik teken het op het bord)
en zo ga je door tot je acht foto’s hebt.
- Je maakt zo
tweetallen en bedenkt hoe je een groeiende bloem in acht foto’s wilt laten
zien: wat komt op elke foto?
-Jullie krijgen
zo meteen per tweetal een plankje en een sokkel (laat ik zien). Je maakt met
klei een zaadje en je gaat met je foto toestel en plankje naar deze hoek in
het lokaal (ik loop ernaartoe). Je zet je plankje in het vak voor het doek en
je fototoestel in het statief en je maakt een foto.
Uitleg camera
-Zo maken je nog
zeven foto’s.
- Als je bloemen aan je bloem kleit, dan kan je stengel omvallen.
Daarom je je stengel dan gaan verstevigen door ‘m aan een satéprikker vast te
maken. Deze satéprikker prik je in de sokkel en je stengel plak je
hiertegenaan.
|
Uitvoering
Welke
reflectievragen stel je de kinderen tijdens de begeleiding?
Waarmee
verwacht je dat ze hulp nodig hebben?
Welke
minimumeisen hanteer je (zie doelen) tijdens de begeleiding?
|
Reflectievragen:
Heb je bedacht
wat je op elke foto zet? Hoeveel foto’s hebben jullie al?
Ik verwacht dat
de kinderen moeite hebben om acht foto’s te maken. Misschien zijn ze na 3
foto’s al klaar.
De minimumeisen
zijn:
- Er zijn 8
verschillende foto’s gemaakt
- De foto’s zijn
met een achtergrond gemaakt met behulp van een statief.
- De stengel
blijft staan d.m.v. de versteviging met de satéprikker
|
Nabeschouwing
Hoe
organiseer je de overgang werk nabeschouwing?
Waar
laat je (welk) werk en kinderen?
Welke
vragen stel je of welke kijkopdrachtjes geef je om met de kinderen te zien of
de doelen zijn bereikt?
|
Eén van het tweetal
zet het plankje met bloem voorin de klas op een tafel. De ander raapt alle
klei bij elkaar en maakt hier een klomp van. Samen nemen ze de tafel af met
een doekje.
De camera’s
moeten op het bureau de juf ingeleverd worden.
Ik zet de filmpje
in elkaar en later kom ik erop terug. Dan bekijk ik met de kinderen de
filmpjes en bespreken we of de doelen bereikt zijn:
Zijn er 8 foto’s?
Is er een goede achtergrond gebruikt? Blijft de bloem staan? Vindt je het
groeiproces duidelijk weergegeven?
|
Accenten of opmerkingen
Op
welke manier besteed je aandacht aan de leeftijd en de verschillen tussen
kinderen? Wat verwacht je op het gebied van samenwerking en zelfstandigheid?
|
Kinderen kunnen
verschillen in hun kleivaardigheid, wat terug te zien kan zijn in hoeverre de
vorm van de bloem overeenkomt met de werkelijkheid.
Het ene kind zal
ook sneller werken dan het andere, waardoor de een al snel de bloem klaar
heeft en de ander nog niet.
Ik verwacht dat
de kinderen samen overleggen wat op elke foto komt, dit zelfstandig kunnen
uitwerken en fotograferen. Ik verwacht dat ze eerlijk de taken verdelen.
|