Over deze blog

In deze blog werken we aan het ontwerpen van lessen voor het basisonderwijs rondom het thema 'Lente'. Onze ideeën en associaties bij het thema hebben we in een mindmap weergegeven. Onder de labels 'Beeldende vorming', 'Muziek' en 'Drama' zal na voltooiing van deze blog een les van deze vakken te vinden zijn die bij het thema past.

dinsdag 17 april 2012

3D- Les

Doelgroep: groep 6

Beeldende probleemstelling  
De kinderen krijgen de opdracht om het proces van een zaadje tot bloem te verbeelden in een animatie van klei. Ze maken een fotoserie waarbij ze beginnen met het zaadje van klei en de bloem eruit groeit. De beeldende probleemstelling is hoe je de verschillende groeifasen van een bloem met klei vormgeeft.

Betekenis

De opdracht gaat over ontkiemende bloemen. Dit proces komt in de lente voor, daarom past de opdracht bij het thema lente. In de lente komen allerlei verschillende bloemen zoals tulpen en krokussen uit.

Activiteiten
- Elk tweetal krijgt een klomp klei en een sokkel. Het tweetal bedenkt eerst hoe ze een groeiende bloem in acht foto’s weer willen geven.
-Vervolgens beginnen ze met het maken van een zaadje en fotograferen ze hun zaadje.
-Zo maken ze nog zeven momenten in de groei van de bloem van klei, die ze fotograferen.

Vorm
Het beeldaspect waaraan specifiek aandacht wordt besteed is vorm. De nuance die hierbij aan de orde komt is dat de kinderen een bloem moeten maken die steeds groter wordt. Het beeldend doel is dat de kinderen leren wat de vormen van een groeiende bloem zijn en hoe je deze het beste kan weergeven in fases met klei.

Materiaal
Plankje, sokkel van klei met satéprikker, klei, fototoestel per tweetal, statief, canvas achtergrond/decor. Eerst krijgen de kinderen een plankje met een sokkel. Hierop vormen ze met hun klomp klei een zaadje die ze met het fototoestel op een statief fotograferen met een canvas achtergrond. Telkens kleien ze de stengel groter en wanneer de bloem ontkiemt, gebruiken ze de satéprikkel om de stengel te verstevigen.

Beschouwen
- Filmpje van een Amarillis die ontkiemt:
Hoe ziet de bloem eruit als hij begint te groeien?
Wat groeit er dan als eerst?
Wat gebeurt er verder in de groei?
Wa
ar zitten de bloemen in verstopt voor ze ontkomen?
En hoe komen de bloemen eruit?


- Filmpje van Pingu
Voor het filmpje vertellen we dat Pingu van klei is. We bekijken en filmpje en vragen de kinderen achteraf: hoe denk je dat de makers van Pingu van een kleipoppetjes een filmpje hebben gemaakt?




Werkwijze
- Boetseren met klei
- Fotograferen

Demonstreren:
- Hoe je een nieuw stuk klei aan een ander stuk klei plakt: stevig vastmaken/aandrukken
- Hoe je een satéprikker gebruikt om de stengel te verstevigen
- Fototoestel op statief plaatsen
- Werking fototoestel

Onderzoek
De kinderen onderzoeken hoe je de verschillende onderdelen van een bloem eruit zien en hoe je die met klei vormgeeft. De kinderen zijn vrij in de keuze van hun bloem, hoe ze de fases van een bloem verdelen over de foto’s.




LESFASEN
Groep:
6
Organisatie
Wat moet er van tevoren worden klaargezet?
Welke organisatievorm hanteer je m.b.t. de groepering van de kdn?
Wanneer laat je welk beschouwingsmateriaal zien?
Hoe komen de kids aan hun materiaal en gereedschap?
Bij de hand voor welk tweetal:
- Kleiplankjes
- Sokkels van klei
- Satéprikker
- Klomp klei

Voor het beschouwen:
- youtube-filmpjes geladen.

De kinderen zitten in groepjes en werken in tweetallen.

Aan het begin van de les laat ik het beschouwingsmateriaal zien: filmpjes.
De plankjes laten we de kinderen uitdelen. De sokkels en klompen klei deel ik uit. Eén leerling van het tweetal mag een camera ophalen voorin de klas. De statieven met canvas achtergrond staan klaar achterin de klas. De kinderen mogen, wanneer zij een fase klaar hebben, zelf hun fotocamera op het statief plaatsen en hun kleiwerk in het vak voor het doek. Ze maken zelf een foto.
Oriëntatie
Hoe wordt de les ingeleid?
Wat zijn je vragen en antwoorden  bij het beschouwingsmateriaal?
Hoe luiden de instructies waarmee je ze aan het werk zet en wat laat je daarbij zien?
Als inleiding vertel ik dat ik dit weekend prachtig bloeiende bloemen heb gezien. Ik was benieuwd naar hoe een bloem groeit en zocht een youtube-filmpje erover op. Ik vond dit filmpje (ik laat filmpje zien).

Vragen bij filmpje
Hoe ziet de bloem eruit als hij begint te groeien? Er komt een stengeltje omhoog.
Wat groeit er dan als eerst? de stengel
Wat gebeurt er verder in de groei?  De stengel wordt langer
Waar zitten de bloemen in verstopt voor ze ontkomen? In een knop
En hoe komen de bloemen eruit?
Ze vallen als het ware opzij.

Vraag bij Pingu:
Hoe denk je dat de makers van Pingu van een kleipoppetjes een filmpje hebben gemaakt? Achter elkaar geplaatste foto’s.

De instructie voor de les is:
-Jullie krijgen de opdracht om een groeiende bloem in klei weer te geven, vanaf het zaadje, totdat er bloemen aan de bloem zijn. Je maakt van dit bloeiproces acht verschillende foto’s. Eerst maak je bijvoorbeeld een foto van het zaadje (ik teken het op het bord) en daarna van een sprietje (ik teken het op het bord) en zo ga je door tot je acht foto’s hebt.
- Je maakt zo tweetallen en bedenkt hoe je een groeiende bloem in acht foto’s wilt laten zien: wat komt op elke foto?
-Jullie krijgen zo meteen per tweetal een plankje en een sokkel (laat ik zien). Je maakt met klei een zaadje en je gaat met je foto toestel en plankje naar deze hoek in het lokaal (ik loop ernaartoe). Je zet je plankje in het vak voor het doek en je fototoestel in het statief en je maakt een foto.
Uitleg camera
-Zo maken je nog zeven foto’s.
- Als je bloemen aan je bloem kleit, dan kan je stengel omvallen. Daarom je je stengel dan gaan verstevigen door ‘m aan een satéprikker vast te maken. Deze satéprikker prik je in de sokkel en je stengel plak je hiertegenaan.
Uitvoering
Welke reflectievragen stel je de kinderen tijdens de begeleiding?
Waarmee verwacht je dat ze hulp nodig hebben?
Welke minimumeisen hanteer je (zie doelen) tijdens de begeleiding?
Reflectievragen:
Heb je bedacht wat je op elke foto zet? Hoeveel foto’s hebben jullie al?

Ik verwacht dat de kinderen moeite hebben om acht foto’s te maken. Misschien zijn ze na 3 foto’s al klaar.

De minimumeisen zijn:
- Er zijn 8 verschillende foto’s gemaakt
- De foto’s zijn met een achtergrond gemaakt met behulp van een statief.
- De stengel blijft staan d.m.v. de versteviging met de satéprikker
Nabeschouwing
Hoe organiseer je de overgang werk nabeschouwing?
Waar laat je (welk) werk en kinderen?
Welke vragen stel je of welke kijkopdrachtjes geef je om met de kinderen te zien of de doelen zijn bereikt?
Eén van het tweetal zet het plankje met bloem voorin de klas op een tafel. De ander raapt alle klei bij elkaar en maakt hier een klomp van. Samen nemen ze de tafel af met een doekje.
De camera’s moeten op het bureau de juf ingeleverd worden.

Ik zet de filmpje in elkaar en later kom ik erop terug. Dan bekijk ik met de kinderen de filmpjes en bespreken we of de doelen bereikt zijn:
Zijn er 8 foto’s? Is er een goede achtergrond gebruikt? Blijft de bloem staan? Vindt je het groeiproces duidelijk weergegeven?
Accenten of opmerkingen
Op welke manier besteed je aandacht aan de leeftijd en de verschillen tussen kinderen? Wat verwacht je op het gebied van samenwerking en zelfstandigheid?
Kinderen kunnen verschillen in hun kleivaardigheid, wat terug te zien kan zijn in hoeverre de vorm van de bloem overeenkomt met de werkelijkheid.
Het ene kind zal ook sneller werken dan het andere, waardoor de een al snel de bloem klaar heeft en de ander nog niet.
Ik verwacht dat de kinderen samen overleggen wat op elke foto komt, dit zelfstandig kunnen uitwerken en fotograferen. Ik verwacht dat ze eerlijk de taken verdelen.