Vijf domeinen
We hebben voor elk domein van muziek een idee bedacht aan de hand van ons thema. De doelgroep van deze opdrachten is groep 5.
We leren eerst een lied aan. Het lied heet 'Weet je dat de lente komt', van Elly en Rikkert.
We gaan het lied aanleren met de weggeeftechniek: de kinderen zingen telkens een stukje meer mee met het lied.
Muziek luisteren
Het liedje 'Weet je dat de lente komt' gaan we beluisteren. Let tijdens het luisteren op of je het een vrolijk liedje vind of niet. Ik wil daarbij ook weten hoe je dat hoort. Denk aan het tempo, de melodie en de instrumenten.
Bewegen op muziek
De kinderen mogen vrij dansen. Ze bedenken zelf een lentedans op het liedje 'Weet je dat de lente komt'. Eerst vragen we klassikaal wie er een pasje weet dat op vrolijke muziek hoort. Daarna gaan de kinderen in groepjes zelf aan de slag. Ze ontwerpen hun eigen lentedans en presenteren deze aan de klas.
We laten de kinderen met hun groepje een instrument kiezen. De kinderen moeten met dit instrument een vrolijk lentegeluid maken en dit noteren (grafische notatie), met behulp streepjes, kleurtjes en stippen. Ze mogen zelf weten hoe ze dit vastleggen. We hangen de notaties op het bord. Op het bord is een weiland met bloemen en een slootje getekend. We laten de kinderen hun geluid oefenen hierbij heeft ieder kind een insturment. Daarna vertellen we een verhaal een bijtje die door het weiland vliegt. Wanneer het bijtje bij de verschilende geluiden komt, spelen de kinderen van het groepje op hun instrument hun eigen geluid.
Inleiding
We laten een filmpje zien, waarin allerlei dierengeluiden die voorkomen in een weiland in de lente. Dit het filmpje hiernaast. Daarbij stellen we de luistervraag: welke dieren hoor je?
Kern
Op het bord is een weiland met bloemen en een slootje getekend. In de tekening zijn vakken gemaakt ter grootte van een A4-tje.
De kinderen moeten per tafelgroepje een lentegeluid gaan maken. Het mag een imitatie van een dier zijn of een ander vrolijk geluid. De kinderen noteren dit op een A4-tje (grafische notatie), met behulp streepjes, kleurtjes en stippen. Ze mogen zelf weten hoe ze dit vastleggen. We hangen alle A4-tjes op het bord. Daarna we laten de kinderen hun genoteerde geluid oefenen, waarbij ieder kind een instrument heeft.
Kern
Op het bord is een weiland met bloemen en een slootje getekend. In de tekening zijn vakken gemaakt ter grootte van een A4-tje.
De kinderen moeten per tafelgroepje een lentegeluid gaan maken. Het mag een imitatie van een dier zijn of een ander vrolijk geluid. De kinderen noteren dit op een A4-tje (grafische notatie), met behulp streepjes, kleurtjes en stippen. Ze mogen zelf weten hoe ze dit vastleggen. We hangen alle A4-tjes op het bord. Daarna we laten de kinderen hun genoteerde geluid oefenen, waarbij ieder kind een instrument heeft.
Tot slot vertellen we een verhaal over een bijtje die door het weiland vliegt. Wanneer het bijtje bij de verschilende A4-tjes komt, spelen de kinderen van het groepje op hun instrument hun eigen geluid.