Over deze blog

In deze blog werken we aan het ontwerpen van lessen voor het basisonderwijs rondom het thema 'Lente'. Onze ideeën en associaties bij het thema hebben we in een mindmap weergegeven. Onder de labels 'Beeldende vorming', 'Muziek' en 'Drama' zal na voltooiing van deze blog een les van deze vakken te vinden zijn die bij het thema past.

vrijdag 13 april 2012

Drama

Voor het vak Drama zijn we gaan nadenken over een dramastuk als introductie op ons thema 'Lente' op de basischool. Eerst zijn gaan brainstormen: wat zijn onze mogelijkheden? We kwamen op de volgende ideeën:

1. Schimmenspel. We hebben twee mogelijke verhalen hierbij bedacht, die we kunnen uitspelen.
a. We spelen het verhaal van het boek 'De lange weg naar huis' van Hermann Moers uit. Hierbij maken we ook de decors van papier.
b. We spelen een verhaal over Binkie, de snelste bij van de wereld, die het liefst 'vliegend tikkertje' speelt. Er was alleen 1 probleem: alle bijtjes waren veel te druk om met hem te spelen. Daarom gaat hij langs bij alle nieuwgeboren dieren, maar geen van de dieren kan 'vliegend tikkertje' met hem spelen: ze zijn te groot, te langzaam of kunnen niet vliegen. Uiteindelijk krijgt Binkie een broertje, die al heel snel leert vliegen en met wie hij 'vliegend tikkertje' kan spelen. Alle dieren komen op bezoek.
2. Een levend schimmenspel, waarbij een van de docenten  een wapperend jurkje aan heeft en achter het doek huppelt en bloemetjes plukt op vrolijke muziek. De schaduw is voor de kinderen op het doek te zien.
3. Een poppenkast over een zwart schaapje dat wordt buiten de groep valt door zijn afwijkende vacht en daarom wordt geplaagd.
4. Een toneelstuk met verteller over een ondeugend lammetje die allemaal gekke streken uithaalt en avonturen beleefd.

Uiteindelijk vonden we het schimmenspel over Binkie het leukst, omdat we hierin de meeste soorten dieren en bloemen kunnen verwerken. Dit geeft een breed beeld geeft van het thema lente. Daarom leek dit ons een mooie introductie op het thema voor een school. Voor de verhaallijn is het duidelijker om hierbij ook een verteller in te zetten. Dus uiteindelijk hebben we gekozen voor een schimmenspel in combinatie met een verteller.